آموزش روش تمیز کردن مبل

یکی از کارهایی که چندین بار در طول سال و مخصوصا برای خانه تکانی سال نو انجام می شود، تمیز کردن مبل و رسیدگی به نظافت آنهاست. مبل به دلیل استفاده بسیار زیاد و تماس البسه و اشیای فراوان با آنها، به سرعت کثیف می شود و در آنها تغییر رنگ ایجاد می شود و باید حتما با روش های مناسبی شستشو داده شود.

با ما در “دکورز”یکی از برترین تولید کننده های انواع مبلمان فضای باز از جنس حصیری پلی رتن با بهترین کیفیت در ایران و تامین کننده تجهیزات باغی – هممراه باشید:

 

اولین قدم در تمیز کردن مبل و شستن انواع مبل

اولین قدم این است ;i درباره جنس متریال به کار رفته در مبلمان اعم از پارچه و بدنه آن اطلاعات مناسبی داشته باشید. همچنین نوع لک و نوع کثیفی مبل را هم بررسی کنید. گاهی اوقات تمیز کردن مبل یک کار کلی است و برای شستشوی کامل مبل می باشد، گاهی هم برای رفع لک از قسمتی از آن. بنابراین باید به همه موارد دقت کنید.

راهنمایی که در جدول زیر آورده شده است، به عنوان راهنمای شستشوی مبل است که بسیاری از سازندگان و تولید کنندگان مبل به صورت یک برچسب و یا یک دفترچه به همراه مبل عرضه می کنند. اگر چنین برچسبی یا دفترچه ای را در مبلمان خود یافتید، چه بهتر و طبق همان عمل کنید.

 اما ممکن است بسیاری از مبل ها چنین اطلاعاتی را به همراه نداشته باشند. بهترین کار این است که طبق جنس پارچه مبل و همچنین روش های شستشوی ساده و بی خطر آن را تمیز کنید. یا اینکه ابتدا در یک بخش کوچکی از مبل در قسمت های پشتی و بخش هایی که دید ندارند، روش شستشو را تست کنید و اگر بعد از خشک شدن، اتفاق ناخوشایندی رخ نداد، آن را روی تمام مبلمان انجام دهید. در هنگام خرید مبل، حتما روش شستشوی آن را از فروشنده سوال نمایید.

راهنمای شستن مبل‌ های پارچه‌ ای 

علامتمفهوم علامت راهنما جهت تمیز کردن مبل پارچه ای

W

این علامت یعنی شما می‌ توانید برای تمیز کردن مبل پارچه ای خود از شوینده‌ هایی که در آب حل می‌ شوند، مانند شامپو استفاده کنید.

S

این علامت نشان می‌ دهد که بهترین روش تمیز کردن مبل پارچه ای استفاده از شوینده‌ های غیر آبی و شستشو به صورت خشک است.
SW

یعنی شما می‌ توانید تمیز کردن مبل پارچه ای را به هر دو روش گفته شده (WوS)، بشویید.

X

این علامت یعنی این که پارچه مبل شما اصولا نباید شسته شود و فقط می‌ توانید آن را با جاروبرقی یا برس تمیز کنید.

 

تمیز کردن مبل – اقداماتی که باید قبل از شستشوی مبل انجام دهید…

تمیز کردن مبل پارچه ای

  • ابتدا باید تمام سطح مبل و گوشه و کناره های آن را جاروبرقی بکشید تا گرد و خاکی روی آن باقی نماند (این گرد و خاک در شستشوی مبل وارد بافت پارچه می شود و شسته نمی شود).
  • سپس با غلطک پرزگیر و برس های مخصوص روی سطح پارچه مبل بکشید تا پرز، موی حیوان خانگی و… را به طور کامل از روی مبل بردارید.
  • سپس با یک پارچه تمیز و یک شوینده ملایم مانند مایع ظرفشویی (آن را با آب رقیق کنید)، قسمت های غیر پارچه ای را تمیز نمایید.
  • بعد از خشک شدن، روی آن را با پنبه یا پولیش، واکس مخصوص یا براق کننده بزنید. توجه کنید که واکس با جنس مبل هماهنگی داشته باشد. این واکس زدن، بدنه مبل را زیباتر می کند و آن را جلا می دهد.
  • حالا نوبت تست پارچه مبل است. برای تمیز کردن مبل، احتمالا یک شوینده در نظر گرفته اید، پس باید اول تست کنید ببینید که در پارچه آن خرابی و مشکلی ایجاد نمی کند یا خیر. برای تست شوینده روی پارچه مبل به شیوه زیر عمل:

اول از همه نباید شوینده را مستقیما روی پارچه مبلی بریزید.

حتما مقداری از شوینده را با کمی آب رقیق کنید.

سپس یک دستمال تمیز را به شوینده مورد نظرتان آغشته نمایید و روی قسمتی از مبل که پنهان است و دید ندارد بکشید. سپس با یک دستمال خشک و تمیز دیگر، روی همان قسمت از مبل که تست کرده اید را بکشید و ببینید که آیا رنگ مبل را به خود می گیرد یا خیر. اگر پارچه دوم رنگ گرفت، یعنی شوینده مناسب نبوده و باید یک شوینده ملایم تر استفاده کنید.

همچنین می توانید به جای استفاده از دستمال دوم،  چند دقیقه ای صبر کنید تا پارچه مبل خوب خشک شود. اگر تغییر رنگ یا تغییر در بافت پارچه ملاحظه نکردید، می توانید قسمت های دیگر را بشویید.

  • حتما دستورالعمل شوینده ها را قبل از تمیز کردن مبل با آنها بخوانید و طبق همان عمل کنید.
  • بعد از شستشو و تمیز کردن مبل، آن را در هوای آزاد یا در مقابل باد پنکه قرار دهید تا خشک شود. از نشستن روی مبل خیس یا مرطوب و نم دار، خودداری کنید.

 

روش تمیز کردن مبل چرمی

تمیز کردن مبل چرمی

تمیز کردن مبل چرمی بسیار راحت تر است و کثیفی ها و آلودگی ها بسیار راحت تر از روی آن تمیز می شوند. ابتدا روی آن را جاروبرقی بکشید و بعد، فقط کافیست یک دستمال تمیز و نم دار روی آن بکشید تا تمیز شود. اگر نیاز به شوینده بود، از یک نوع ملایم و رقیق شده استفاده کنید (آن را تست کنید).

بعد هم با یک دستمال خشک، مبل چرمی را خشک کنید. سپس روی آن واکس مخصوص چرم و نگهدارنده بزنید. روی مبل ننشینید تا کاملا مطمئن شوید که مواد نگهدارنده جذب آن شده اند.

روش تمیز کردن مبل مخمل

مبل مخملی، یکی از رایج ترین انواع مبل در خانه هاست که در زمان شستشوی آن باید مطمئن شوید که از شوینده درست استفاده می کنید، پس تست کردن آن را فراموش نکنید. انواع روش تمیز کردن لک از روی مبل مخملی:

محلول آبلیمو، آب و جوش شیرین

نصف لیوان آب را با نصف لیوان آبلیمو و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین ترکیب کنید. با یک دستمال یا اسفنج تمیز روی لک های مبل مخملی بکشید. به حالت دورانی و با کمی فشار. سپس با یک دستمال خشک، آب اضافی را بگیرید و اجازه دهید خشک شود. اگر هنوز لک ها باقی مانده بودند، دوباره تکرار کنید.

محلول آب و صابون

این روش هم دقیقا مانند شستشوی با محلول آبلیمو و جوش شیرین است. پس یک محلول آب و صابون درست کنید و مانند روش قبل لکه بری را انجام دهید.

تمیز کردن مبل پارچه ای

برای تمیز کردن مبل پارچه ای می توانید از شامپو فرش استفاده کنید. طبق دستورالعمل روی شامپو، محلول را آماده کنید و با یک دستمال تمیز و مناسب روی مبل بکشید. سپس اجازه دهید تا خشک شود.

نکته:

شامپو فرش برای مبلمان حصیری فضای باز، مبل استیل و چرمی مناسب نیست.

برای برطرف کردن لک از روی مبل پارچه ای می توانید از جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. کمی جوش شیرین روی لک بریزید و با اسپری، روی آن سرکه بریزید. سپس با یک فرچه یا یک تکه اسفنج روی آن را به آرامی بکشید تا لک ها پاک شوند. سپس با یک دستمال تمیز و مرطوب، محلول و آب اضافی آن را از روی پارچه مبلی بردارید و اجازه دهید خشک شود.

نکته:

حتما قبل از انجام این روش، آن را روی قسمتی از مبل که دیده نمی شود تست کنید.

  • اگر لک چای یا قهوه روی مبل ریخته بود، با چوش شیرین و آب، یک خمیر درست کنید و روی محل لک بمالید. بعد از ده دقیقه با یک پارچه دیگر آن را تمیز کنید.
  • اگر لک روغن و چربی روی مبل ریخته بود، کمی نشاسته ذرت روی لک بریزید و 15 دقیقه فرصت دهید تا چربی را به خود جذب کند و سپس روی آن جاروبرقی بکشید.

روش تمیز کردن مبل با دستگاه بخارشو

این روش یکی از بهترین و راحت ترین روش های تمیز کردن مبل و شستشوی مبل خانگی است. طبق دستورات دستگاه، مخزن آن را از آب و شوینده پر کنید و مبل را با آن شستشو دهید. می توانید کوسن ها و بالشتک ها را هم بشویید. این روش نسبت به روش های قبلی، خیسی زیادی ایجاد می کند، پس حتما مبلمان را در هوای آزاد یا مقابل پنکه به خوبی خشک کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش شستن و تمیز کردن مبلمان حصیری رتن

نکات تمیز کردن کوسن و تشک صندلی باغی و مبلمان فضای باز

مبلمان حصیری باکیفیت را چطور از مبلمان حصیرى بی کیفیت تشخیص دهیم؟

 

آشنایی با برند دکورز

صندلی-دکورز-مخصوص-فضای-باز

امروزه، استفاده از مبلمان حصیری پلی رتن مخصوص فضای باز و تجهیزات باغی برای ایجاد آسایش و راحتی در فضاهای باز مانند باغ و ویلا، روف گاردن، تراس و… به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است. برند دکورز یکی از برترین تولید کننده های انواع مبلمان و محصولات حصیری پلی رتن می باشد که زیبایی و کیفیت را به معنای واقعی به نمایش گذاشته است. تمامی محصولات و مبلمان باغی برند دکورز از جنس پلی رتن (پلیمر بسیار مقاوم) هستند که از بهترین مواد اولیه و زیر نظر مهندسین مجرب تولید می شود. این محصولات دارای ویژگی های بسیار عالی هستند که آنها را در داخل کشور، از دیگر محصولات و برندها متمایز می سازد، مانند:

  • ضد آب (Water Resistance)
  • غیر سمی (Non-Toxic)
  • مقاوم در برابر اشعه خورشید (UV Resistance)
  • ضد الکتریسیته ساکن (Anti-Static)
  • ضد قارچ و باکتری (Anti-Bacterial)
  • مستربچ های رنگی مقاوم (Color Masterbatch)
  • الیاف حصیری زیبا و دست بافت
  • اسکلت مقاوم و بادوام
  • کیفیت بالای جوشکاری ( آرگون )
  • مناسب برای تمام فصول

اطلاعات تماس

کارشناسان ما پاسخگوی شما خواهند بود…

فروشگاه مرکزی 1

کرج، عظیمیه، بلوار کاج، ساختمان خورشید

تلفن: 1301 3254 026 

فروشگاه مرکزی 2

تهران، میدان تجریش، ابتدای خیابان ولیعصر، جنب بانک سپه، پلاک 3098

  • شماره تماس موبایل شعب مرکزی تهران و کرج: 5641 324 0912