اسکای لایت چیست و چه مزایایی دارد؟

برخی از سبک های طراحی در معماری داخلی یک ساختمان، بسیار خاص و البته کاربردی هستند و سقف شیشه ای یا اسکای لایت، یکی از این سبک های خاص و متفاوت در طراحی معماری و دکوراسیون داخلی محسوب می شود که تاثیر بسیار زیادی در لوکس تر به نظر آمدن ساختمان می نماید. البته موضوع فقط متفاوت و لوکس بودن نیست بلکه این مدل سقف، مزایای دیگری هم دارد که در ادامه خواهیم گفت.

با ما در “دکورز”یکی از قطب های اصلی تولید مبلمان باغی و فضای باز، مبلمان ویلایی و… از جنس پلی رتن با بهترین کیفیت در ایران – همراه باشید:

 

اسکای لایت چیست؟

اسکای لایت چیست؟

انواع اسکای لایت

اسکای لایت sky light، نوعی سقف شیشه ای (مانند یک پنجره در سقف) است که به عنوان نورگیر در محیط داخلی یک سازه طراحی و اجرا می شود. نورگیرها از قدیم در طراحی خانه های ایرانی مورد توجه بوده اند و بر اساس وجود همین نورگیرها، فضاهایی مانند پاسیو، باغ خانگی و… نیز شکل گرفته اند تا به عنوان یک فضای باز حداقلی در داخل ساختمان، مورد استفاده قرار گیرند.

اما مفهوم اسکای لایت، فراتر از نورگیر است زیرا وسعت آن می تواند با توجه به نوع سازه، کاملا متفاوت باشد. اسکای لایت می تواند هم در سقف یک آشپزخانه کوچک و هم در فضای داخلی یک پاساژ بزرگ طراحی و اجرا شود. اصلی ترین ویژگی آن، نمای شیشه ای در آن است که به شکل های مختلفی مانند گنبدی، هرمی، فانوسی، مسطح و… طراحی می شود و دومین ویژگی آن، معلوم بودن آسمان از پشت آن است. بنابراین هر سقفی که از جنس شیشه باشد، نمی تواند اسکای لایت نامیده شود.

یک نکته در خصوص طراحی اسکای لایت:

گاهی اوقات، سقف شیشه ای به گونه ای طراحی می شود که در بخش هایی از سقف و به صورت یک پنجره سقفی می باشد، مانند عکس اول و گاهی اوقات هم دارای یک ساختار یکپارچه است، مانند عکس دوم.

انواع اسکای لایت:

  • متحرک
  • ثابت

ثابت یا متحرک بودن سقف اسکای لایت، یکی از مهمترین ویژگی های آن است که باعث می شود یک دسته بندی جداگانه برای آن در نظر گرفته شود. انواع ثابت، آنهایی هستند که قابلیت باز و بسته شدن ندارند. اما مدل های متحرک، قابلیت باز و بسته شدن دارند که باز هم به انواع دستی و اتوماتیک تقسیم بندی می شوند.

مدل های دستی، ساده و ابتدایی و در نتیجه ارزان تر می باشند و مدل های اتوماتیک بسیار گران تر هستند زیرا می توان آن را از طریق ریموت کنترل و یا نرم افزارهای مخصوص کنترل کرد. برخی از طراحی های ویژه، دارای سنسورهایی هستند که باد و باران، تغییرات جوی و دمایی را نیز کنترل و در نتیجه به صورت خودکار، باز و بسته شدن اسکای لایت را کنترل می نمایند.

 

اصلی ترین مزیت طراحی اسکای لایت در سازه

مزایای اسکای لایت

نور! نور طبیعی اصلی ترین مزیت طراحی و ساخت یک نورگیر یا سقف شیشه ای است. اگر کمی به مباحث مربوط به سلامت جسم و روان اهمیت دهید، می دانید که هیچ چیز به اندازه نور طبیعی نمی تواند در داشتن یک زندگی سالم و شاداب تاثیرگذار باشد. داشتن ریتم شبانه روزی مناسب، بهبود خلق و خو، بهبود کارکرد ارگان های داخلی بدن، بهبود کارکرد و فعالیت های مغزی و… ، تنها گوشه ای از فواید پرنور بودن محل زندگی و کار می باشند.

 این روزها، سبک های ساختمان سازی و معماری به طرف ایجاد بالاترین بهره مندی از نور طبیعی پیش می روند و هر چیزی که کمک کند، نور در محیط های داخلی یک سازه بیشتر بتاید، مورد استقبال قرار دارد.

مزایای دیگر طراحی اسکای لایت

  • کمک به تهویه بهتر هوا
  • کاهش اتلاف انرژی حرارتی و بهبود وضعیت دما در فضاهای داخلی
  • زیبایی بسیار زیاد و کمک به ارزشمندتر شدن ملک
  • امکان تماشای محیط بیرونی مخصوصا در مدل هایی که دارای سقف های وسیع هستند.
  • امکان ایجاد طراحی های خارق العاده و استثنایی در سقف
  • عایق صدا، گرما و سرما

معایب اسکای لایت

  • طراحی، ساخت و نصب شیشه های یک اسکای لایت، دشوار و پرهزینه است.
  • هزینه های تعمیر و نگهداری آن بالاست.
  • در صورت نصب نادرست و غیر اصولی، مزایای آن در خصوص کاهش اتلاف انرژی، برعکس خواهد بود.
  • تمیز کردن و ایجاد یک نمای شفاف و کاملا تمیز در شیشه ها، کار سخت و پرهزینه ای است.

 

از سقف شیشه ای یا اسکای لایت در کجا استفاده می شود؟

طراحی سقف شیشه ای یا اسکای لایت در هتل ها، پاساژ ها و مراکز تجاری، ساختمان های ویلایی و آپارتمان های شهری لوکس، بسیار رایج است. اما به غیر از آن، در خانه باغ ها و کلبه های جنگلی و باغی نیز بسیار محبوب می باشد. بیشتر سازه هایی که در فضاهای باز مانند باغ و یا حیاط ویلا و خانه و… ساخته می شوند، به صورت سان روم و یا اسکای لایت طراحی می شوند.

در خانه ها، سقف شیشه ای بیشتر برای:

آشپزخانه

سقف شیشه ای در آشپزخانه

سالن پذیرایی – قسمت مرکزی خانه

سقف اسکای لایت

سالن نشیمن

اسکای لایت در نشیمن

اتاق خواب

اسکای لایت در اتاق خواب

پاسیو

اسکای لایت یا سقف شیشه ای

حیاط خلوت

اسکای لایت در حیاط خلوت

طراحی می شود. اسکای لایت، در محیط های دیگری نیز طراحی می شود مانند استخرها که باعث می شود حس داشتن یک استخر روباز و بدون سقف در آن ایجاد شود و اتفاقا مزایای بسیار جالبی برای ساخت سقف استخر دارد. زیرا از آلودگی ها، دردسرهای پاکسازی و تمیز کردن استخر و مشکلات مربوط به تابش مستقیم نورخورشید و کنترل دمای اطراف استخر نیز جلوگیری می نماید.

آشنایی با بهترین جنس و بهترین تولید کننده مبلمان باغی و فضای باز

امروزه، استفاده از مبلمان حصیری پلی رتن مخصوص فضای باز و تجهیزات باغی برای ایجاد آسایش و راحتی در فضاهای باز مانند باغ و ویلا به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است. برند دکورز یکی از برترین تولید کنندگان مبلمان حصیری در ایران است که تمامی محصولات و مبلمان باغی آن از جنس پلی رتن (پلیمر بسیار مقاوم) هستند و از بهترین مواد اولیه و زیر نظر مهندسین مجرب تولید می شوند. این محصولات دارای ویژگی های بسیار عالی می باشند که آنها را در داخل کشور، از دیگر محصولات و برندها متمایز می سازد، مانند:

  • ضد آب (Water Resistance)
  • غیر سمی (Non-Toxic)
  • مقاوم در برابر اشعه خورشید (UV Resistance)
  • ضد الکتریسیته ساکن (Anti-Static)
  • ضد قارچ و باکتری (Anti-Bacterial)
  • مستربچ های رنگی مقاوم (Color Masterbatch)
  • الیاف حصیری زیبا و دست بافت
  • اسکلت مقاوم و بادوام
  • کیفیت بالای جوشکاری ( آرگون )
  • مناسب برای تمام فصول

مبلمان فضای بیرونی 1

ضمانت و خدمات پس از فروش مبلمان و تجهیزات باغی برند دکورز:

از آنجا که محصولات برند دکورز، همگی تولید داخل هستند، دارای بهترین کیفیت و بالاترین سطح پشتیبانی و خدمات پس از فروش می باشند. کیفیت برتر مبلمان باغی دکورز و ارائه ضمانت معتبر ۲۴ ماهه، باعث شده تا ما به انتخابی بی نظیر برای تجهیز باغ، ویلا و… تبدیل شویم.

اطلاعات تماس با نمایندگی ها و کارشناسان فروش “دکورز”