علت ترک خوردن چوب مبل

ترک خوردن چوب مبل، قطعا یکی از بدترین مشکلاتی است که ممکن است بعد از خرید آن اتفاق بیفتد، زیرا علاوه بر تاثیری که در کاهش زیبایی آن دارد، دوام و طول عمر مبلمان را نیز زیر سوال می برد که برای چه مدتی می توان از آن استفاده کرد؟ اصلا می توان به راحتی روی چنین مبلی لم داد و استراحت کرد؟

در ادامه روش هایی را برای جلوگیری از ترک خوردن چوب مبل + روش ترمیم ترک چوب را به شما خواهیم گفت. پس با ما در “دکورز” – یکی از برترین تولید کننده های مبلمان حصیربافت پلی رتن با بهترین کیفیت در ایران و تامین کننده انواع تجهیزات باغی – همراه باشید:

 

علت ترک خوردن چوب مبل چیست؟

ترک خوردن مبل چوبی

از چوب درختان مختلفی برای ساخت انواع مبلمان استفاده می شود. مبلمان خانگی از جمله این محصولات هستند اما انواع مخصوصی از مبلمان چوبی فضای باز نیز تولید می شود که برای استفاده در باغ و فضای بیرونی به کار می روند. البته مبلمان باغی چوبی، دوام چندانی در فضای باز ندارد زیرا همان طور که می دانید، چوب یک محصول آسیب پذیر و حساس است و حتی در فضای داخل خانه هم ممکن است دچار مشکلات فراوانی شود. مشکلاتی مانند ترک خوردن چوب مبل که بسیار هم رایج است.

اصلی ترین دلایل ترک خوردن چوب مبل

کیفیت چوب مصرفی در تولید مبلمان:

برخی از چوب ها دوام و استحکام بیشتری دارند و برخی دیگر، کم مقاومت تر هستند. بافت چوب و انسجام آن در این استحکام موثر است و هر چه که انسجام و بافت متراکم تری داشته باشد، مقاومت آن نیز بیشتر است مانند چوب گردو یا چوب راش.

بنابراین مبلمانی که از چوب کم دوام ساخته شده باشد، احتمال اینکه ترک بخورد و دچار شکستگی و شکاف شود، بیشتر است.

میزان رطوبت چوب:

چوبی که برای تولید مبلمان استفاده می شود، نباید رطوبت آن از یک درصد معینی بیشتر باشد. خوب خشک شدن چوب و مغز آن، باعث می شود فرایند تولید مبلمان مانند برشکاری ها و ایجاد بست ها و میخ کاری و… در آن، مشکلاتی مانند ریسک ترک خوردن و شکستگی را ایجاد نکند. اگر مبلمان با چوب مرطوب ساخته شود، چند ماه بعد از تولید دچار ترک خوردگی می شود.

تغییرات آب و هوایی:

ممکن است علت ترک خوردن چوب مبل، تغییرات شدید دمایی باشد. چوب یک محصول طبیعی است و تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار می گیرد. بنابراین تغییرات دماییِ مداوم و همچنین اختلاف دمای شدید شب و روز، باعث تغییر حجم آن می شود و این تغییرات در حجم، خیلی زود باعث ترک خوردن چوب مبل و محصولات چوبی دیگر می شود.

وقتی تغییرات دمایی می تواند تا این حد روی مبلمان خانگی تاثیر منفی بگذارد، پس تاثیر آن روی مبلمان فضای باز بسیار شدیدتر خواهد بود. دقیقا به همین دلیل است که خرید مبلمان آلومینیومی و مبلمان پلیمری رتن برای فضای باز ارجحیت دارد. دوام و ماندگاری مبلمان پلیمیری رتن و مبلمان آلومینیومی، بسیار بیشتر از دیگر جنس هاست.

ضربه خوردن:

وارد آمدن ضربه در مبلمان چوبی، یکی دیگر از دلایل ترک خوردن چوب مبل است. البته منظور ضربه های سخت و محکم است مانند ضربه هایی که معمولا در اسباب کشی ها بر مبلمان وارد می شود.

 

چگونه از ترک خوردن چوب مبل جلوگیری کنیم؟

در نظر داشتن تغییرات آب و هوایی – اگر در منطقه ای زندگی می کنید که چنین تغییراتی در محیط زندگی شما وجود دارد، خرید مبلمان مقاوم تر پیشنهاد می شود. متعادل نگاه داشتن دمای محیط نیز کمک زیادی به افزایش طول عمر مبلمان می نماید. اما این مورد درباره مبلمان باغی کارساز نیست زیرا نمی توان در محیط باز، تغییرات دمایی را کنترل نمود.

ایجاد پوشش های محافظ ابری و یا پوشش های پلاستیکی حباب دار دور مبلمان در زمان اسباب کشی و جابجایی

خرید مبلمان از برندهای معتبر و ارائه دهنده ضمانت – اگر از چوب مرطوب در تولید مبلمان استفاده شده باشد، در همان ماه های اول، دچار ترک خوردگی خواهد شد. بنابراین خرید مبلمان دارای ضمانت، خیالتان را از بابت پیگیری آن از تولید کننده آسوده خواهد کرد.

 

روش های ترمیم ترک چوب

ترمیم ترک چوب مبل

یکی از روش های ترمیم ترک چوب مبل، استفاده از چسب مخصوص یا بتونه برای آن است. ضمن اینکه استفاده از چسب، از بیشتر شدن میزان ترک و پیشروی بیشتر آن در چوب جلوگیری می کند. از جمله بهترین چسب های مناسب برای ترک مبل عبارت است از:

  • چسب اپوکسی
  • چسب چوب پلی وینیل استات
  • چسب پلی اورتان
  • چسب مخفی
  • چسب مخصوص پرس گرم

آموزش ترمیم ترک روی مبلمان و محصولات چوبی با بتونه فوری

لوازم مورد نیاز:

  • سنباده نرم
  • بتونه فوری مخصوص مبلمان
  • رنگ چوب
  • قلم مو

ابتدا سطح ترک خورده را سنباده کاری کنید تا صاف شود. سپس با بتونه فوری، داخل ترک ها را پر کنید و بعد از اینکه بتونه به اندازه کافی خود را گرفت، دوباره با سنباده نرم، سطح آن را صاف و صیقلی کنید تا روی آن کاملا مسطح شود.
بعد از آن، با قلم مو، رنگ مخصوص چوب را در بخش سنباده خورده بزنید. دقت کنید که رنگ باید کاملا نزدیک به رنگ مبلمان باشد.

یک نکته:

اگر مبلمان کاملا نو است و به تازگی خریداری شده است، بهتر است این کار را به تعمیرگاه های مبلمان بسپارید تا نتیجه بهتری در آن ایجاد شود.

قبل از رنگ زدن روی مبلمان، حتما آن را در گوشه ای پنهان از دید تست کنید تا مطمئن شوید رنگ انتخابی شما کاملا متناسب با رنگ مبلمان شماست.

 

چرا باید مبلمان فضای باز را از جنس حصیری پلی رتن انتخاب کنیم؟

امروزه، استفاده از مبلمان حصیری پلی رتن مخصوص فضای باز و تجهیزات باغی برای ایجاد آسایش و راحتی در فضاهای باز مانند باغ و ویلا به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است. برند دکورز یکی از برترین تولید کنندگان مبلمان حصیری در ایران است که تمامی محصولات و مبلمان باغی آن از جنس پلی رتن (پلیمر بسیار مقاوم) هستند و از بهترین مواد اولیه و زیر نظر مهندسین مجرب تولید می شوند. این محصولات دارای ویژگی های بسیار عالی می باشند که آنها را در داخل کشور، از دیگر محصولات و برندها متمایز می سازد، مانند:

  • ضد آب (Water Resistance)
  • غیر سمی (Non-Toxic)
  • مقاوم در برابر اشعه خورشید (UV Resistance)
  • ضد الکتریسیته ساکن (Anti-Static)
  • ضد قارچ و باکتری (Anti-Bacterial)
  • مستربچ های رنگی مقاوم (Color Masterbatch)
  • الیاف حصیری زیبا و دست بافت
  • اسکلت مقاوم و بادوام
  • کیفیت بالای جوشکاری ( آرگون )
  • مناسب برای تمام فصول

مبل راحتی پلی رتن

ضمانت و خدمات پس از فروش مبلمان و تجهیزات باغی برند دکورز:

از آنجا که محصولات برند دکورز، همگی تولید داخل هستند، دارای بهترین کیفیت و بالاترین سطح پشتیبانی و خدمات پس از فروش می باشند. کیفیت برتر مبلمان باغی دکورز و ارائه ضمانت معتبر 24 ماهه، باعث شده تا ما به انتخابی بی نظیر برای تجهیز باغ، ویلا و… تبدیل شویم.

اطلاعات تماس با نمایندگی ها و کارشناسان فروش “دکورز”